Érdekességek rovat

DAS SYSTEM F1 Mercedes-AMG Petronas

Talán még a Mercedes F1-es mérnökei sincsenek teljesen tisztába a DAS rendszer (Dual Axis Steering vagyis dupla tengelyű kormányzás) igazi előnyeivel. Ez egy olyan, rendkívül találékony és igazi innovációt magában hordozó fejlesztés a Formula 1-ben, amilyenre rég volt példa.

Szeretnék egy félreértést eloszlatni a DAS-szal kapcsolatban, mégpedig a következőt:

A rendszer nem az első tengelyen lévő kerekek szélességét növeli a kanyarban, hanem az egyenesekben a kormány meghúzásával a kerékdőlést állítja gyakorlatilag maximum állásba elérve ezzel a hosszú egyenesekben való kisebb gumisúrlódást és így a gyorsabb végsebességet. A dőlésszög megnő, a 2 első kerék szinte a belső élén fut, így érve el a kisebb gumisúrlódást és persze a tapadás is csökken, de a kanyarokra a kormány előre tolásával minden visszaáll az eredeti pozícióba.

Talán az autó alá beigyekvő hatalmas sebességű levegőnek is lehet szerepe és ki tudja még, mi minden változik ezáltal (erre utaltam a bevezetőben, hogy talán még a Mercedes mérnökei sem tudják igazán), de az biztos, hogy a tesztek alapján olyan 1-2 tized előnyt állapítottak meg istállón belül, ami hát ismerve a sportág kiélezettségét óriási előnyt fog jelenteni, ha bevetik az újítást.

Persze, értem én a Ferrari és Red Bull szurkolók kétkedő hangját is, hogy ez csalás, meg a szabályok ezt nem engedélyezik, de az a rossz hírem, hogy az FIA (Nemzetközi Autósport Szövetség) joggal, ezt mégis szabályosnak ítélte meg, 

Mit is értek az alatt, hogy joggal? 

Azért nem csalás, mert a tengely nem a kormányzás hatására változik, hiába kormánnyal működtetik. Így nem minősül aktív felfüggesztésnek. Egyébként minden ilyet tilt a szabályzat. Egy dologgal támadják jelen pillanatban, ez pedig a Parc Fermé, ami tiltja hogy a felfüggesztéshez hozzányúljanak. Nem hagyják a riválisok csak úgy ezt annyiban. Ezzel együtt a Mercedes folyamatosan (1 éve) egyeztetett az FIA-val a kidolgozási időszak alatt, így el kell fogadnunk és tiszteletbe kell tartanunk ezt az FIA döntést. Kiváló mérnöki kreativitás, ebben viszont megegyezhetünk.

A rendszert betiltották, jövőre tilos lesz a használata, és mivel 2021-től teljesen új autók jönnek a forma 1-ben, rengeteg pénzt és energiát vesz el a csapatoktól az új autó építése. Nem valószínű, hogy bárki megpróbálná lemásolni. Hamarabb optimalizálják az adott csomagot és készülnek inkább 21-re. Legalábbis az eddigi nyilatkozatok alapján. A középcsapatok egyértelműen kijelentették, hogy meg se próbálják lemásolni, persze mindenki úgy jutott erre a következtetésre, hogy megvizsgálta ennek a lehetőségét.

Arról nem is beszélve, hogy a rendszer nehezebb, mintha nem lenne ott, ezért nagyon könnyű autódnak kell lennie, hogy az általa okozott súly ne hátrányként jelenjen meg. Ha a könnyű autó nem adott, akkor teljesen felesegess gondolkodni a kifejlesztésén. 


Figyelemre méltó ötlet és figyelemre méltó kivitelezés! Remélhetőleg csattanós választ kapunk majd valamelyik ősi riválistól, hogy a TV képernyők előtt érdemes legyen szorítani. A bajnokság hosszú és az nevet, aki a végén nevet! Forza Charles! :)


lacibá


Forrás: itt